Van harte welkom op mijn blog. Ik zou het leuk vinden als je een berichtje achter laat.
Misschien wil je mij ook wel volgen. Zo ben je gelijk op de hoogte van mijn nieuwe blogberichtjes.

X Tineke

dinsdag 23 mei 2017

Mijn eerste ATC's

Hallo allemaal,
 
Vandaag eindelijk weer eens een blogbericht van mij. En dit keer een nieuw item; ik heb voor het eerst ATC's gemaakt.
 
Voor de achtergrond van deze ATC-kaartjes heb ik waterartpapier op het stencil Bubbles 3 vastgezet. Ik heb met de blendingtool 2 kleurtjes Versamagic verwerkt op het kaartje zodat het stencil er duidelijk opstaat. Daarna heb ik met de Bubbles stencil met de transparante Texture paste over de eerste achtergrond gezet. Hierdoor heb je transparante bubbels. Wat dus samen helemaal past bij het Seashore thema. Dit was het thema waar ik me aan moest houden bij de SWAP op de facebook groep van Noor! Design ATC waar ik met deze kaartjes aan heb meegedaan.
Om dat ik graag een editie wilde maken. heb ik bij alle kaartjes eerst zo de achtergrond gemaakt. Daarna heb ik de stansmallen die ik heb binnen dit thema van Noor! Design gepakt. Ik vond het zeewier erg leuk en de schildpad ook, dus die heb ik gebruikt. Ik heb eerst het zeewier op het kaartje geplakt, en daarna van Kraftpapier de bodem gescheurd. Daar heb ik met 3d tape de schildpad geplakt. Links boven in heb ik de tekstbanner geplakt. De tekst heb ik gestempeld met
Versamagic. Op Wit Cardstock heb ik de gegevens gestempeld die nodig zijn voor de ATC's. Deze stempel is van Marianne Design.
Voor de swap had ik 4 kaartjes nodig en ik vond het wel leuk om er zelf ook een te houden. Dus ik heb 5 kaartjes gemaakt in deze editie.
 
Gebruikte Materialen:
De Stencils van Dutch Doobadoo (Bubbles en Bubbles 3),
Stansjes van Noor! Design (6002/0496 en 6002/0654) 
Stempel set van Noor! Design, (6410/0360)
ATC Stempel van Marianne Desgin (PL1522)
Versamagic inkt Sea Breeze, Aquatic Splash, Jumbo Lava (dewdrops)
Texture paste transparant van Dutch Doobadoo
Groen-, zeegroen- en kraftpapier
Witte Cardstock
Waterartpapier
 
Goed dit waren dus mijn ATC's, maar waarschijnlijk zijn er nu onder jullie die zich afvragen wat ATC's nu eigenlijk zijn. Hieronder een uitleg.

ATC is de afkorting van “Artist Trading Card”, wat vrij vertaald zelfgemaakte (creatieve) ruil kaarten betekend.
De Artist ben jij (de kunstenaar/ maker). Trading = ruilen een Card is een kaart. Dus het zijn ruilkaartjes door artiesten/kunstenaars/ jijzelf gemaakt

Er is maar één echte regel voor een ATC:
De afmeting is altijd 6,4 x 8,9 cm
(dit komt van de originele Amerikaanse ruilkaarten zoals basketbal plaatjes en football plaatjes. Die zijn allemaal 2,5 x 3,5 inch)

Het concept van ATC is bedacht door de Zwitserse kunstenaar Stirnemann uit Zurich. Vanwege de hoge kosten voor het maken van een catalogus van zijn kunst, maakte hij in 1997 1200 ATC kaartjes met de hand. Hij gaf deze weg ter promotie van zijn eigen werk. Later ontstond er een ruilhandel in dit soort kaartjes en ging het idee al gauw de hele wereld over.

Het principe van deze kaartjes is dan ook dat ze alleen mogen worden geruild of weggegeven en niet worden verkocht
Zo krijg je na een tijdje ruilen een leuke map vol inspiratie, ideeën en herinneringen.

met alle technieken die er maar zijn kan je op zo’n kaartje aan de slag, alles mag, zolang je maar de afmetingen in de gaten houdt. Je kan er op tekenen, schilderen, borduren, 3D knippen, schrijven…wat je maar wilt.
 
Je kunt een origineel, editie of serie maken;
Ik heb hier een Editie gemaakt, dit betekent dat je meerder kaartjes heb gemaakt, met dezelfde afbeelding en/of bewerking. Het is ook mogelijk dat je een Serie maakt, dit zijn kaartjes die op zichzelf verschillend zijn maar vertonen wel een grote gelijkenis. Daarnaast hebben ze natuurlijk hetzelfde thema. Je kan ook een los staand kaartje maken, dit noem je dan een Origineel.

Achter op het kaartje zet je wat gegevens, zodat jij zelf en degene die hem eventueel krijgt of met je ruilt weet van wie hij komt.

 Dit zet je er op:
- Je naam,
- Je adres of als je dat niet wilt eventueel je email of website.
  Dit is natuurlijk niet verplicht, maar wel leuk als je met elkaar in
  contact wilt komen.
- De datum waarop je het ATC-kaartje hebt gemaakt.
- Een titel, voor alleen dit kaartje, of als je er meer maakt de
  hele serie of editie.
- En welk kaartje van de serie/editie het is;
  Op het eerste kaartje zet ik 1/5, op de tweede 2/5,derde 3/5,
  op de vierde 4/5 en op de op de 5e natuurlijk 5/5

 Voor het ruilen zijn er beurzen, of je doet het via internet, er zijn veel verschillende groepen op facebook waar je dit kunt doen.

 Ik hoop dat jullie mijn ATC's mooi vonden.
 

Knutselgroetjes


 

Geen opmerkingen:

Een reactie posten